Frosted Hearts | Fatima Messana Italian Artist
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Frosted Hearts

 

2013
Scultural Triptych
Fiberglass resin
120 x 100 x 90 cm

2013
Trittico Scultureo
Vetroresina
120 x 100 x 90 cm

CRITIC BY ALESSANDRA MAZZIOTTA

 

[…]“Frosted Hearts” from 2013 […] In this evocative installation, Messana exhibits three iced-over, still hearts suspended in space and time; they move if they are brought to life by external factors but, at the same time, are almost frozen in a sugary candour. Perhaps they are a metaphor for a person who has veiled their own heart, depriving themselves of those feelings that would have led them to a different set of ethics from those of today. The heart is the central engine of the circulatory apparatus, therefore a vital source: its symbolism in art and in other fields intends it as a symbol for the spirituality, emotions and morality inherent in human beings.

At one time, the heart was thought to be the centre of the human mind, but in this artist’s work, it appears to be more like a relic, tinted white. White is the colour of purity, cleanliness, innocence, birth and meticulousness. In paleo-Christian art, the robes of the saints, the pure of heart, and of course, children, were painted white. White is the colour that cancels out all the other colours and obliterates evil, while, on the other hand, it maintains the greatest authenticity possible.

 

As we can see, we are dealing with innovative, unprecedented works that scream out and fully reflect the contemporary artistic spirit. Messana’s inventive fulcrum is to allow the viewers to interpret her work as freely as possible, causing them to reflect rather than be static and passive. For this purpose, the artist uses such means as denunciation, amazement, and an inherent violent destabilization, which emerge from her works as images that aim at jolting the viewers’ minds.

In as much as she is a “figure” who belongs to this society, Messana wants to express her thoughts, her truth and her personal taste in regard to events and issues she would like to change, making her voice heard somehow, through the most intimistic and spiritual means for an artist.”

 

source:  D.R. Tedeschi, S. Pieralice, L.Carini, F. Peligra, G. Vulcano, A. Fanti, A. Mazziotta, A. Fantuzzi, R. Miniati, G. Faccenda, V. Tassinari, M. Beraldo, C. Strinati, E.M. Eleuteri, (curated by), SWEET DEATH – Fatima Messana, 56° Biennale di Venezia catalogo della mostra, pp. 218,219,220,221; Editoriale Giorgio Mondadori, Roma, 2015

Testo critico di ALESSANDRA MAZZIOTTA

 

[…] “Frosted Hearts” del 2013 […] Una suggestiva istallazione nella quale Messana mostra tre cuori glassati, fermi, lievitanti nello spazio e nel tempo; essi diventano movimento se animati da fattori esterni ma, al contempo, quasi congelati in un candore zuccherino. Sono forse metafora di un uomo che ha velato il proprio cuore privandosi di quei sentimenti che lo avrebbero condotto ad un’etica diversa da quella odierna. Il cuore è il centro motore dell’apparato circolatorio, dunque fonte vitale: la sua simbologia nell’arte e in altri campi lo vuole simbolo riferito alla spiritualitàemotivitàmoralità, insita nell’Essere.

Un tempo si riteneva il cuore sede della mente umana, ma nell’opera di questa artista appare forse più come una reliquia, tinta di bianco. Il bianco è il colore della purezza, della pulizia, dell’innocenza, della nascita e della precisione. Nell’arte paleocristiana si dipingevano di bianco le vesti dei santi, dei puri di cuore per l’appunto e dei fanciullini. Il bianco è il colore che annulla tutti gli altri e cancella il male, mantenendo al contrario quanto di più autentico ci sia.

 

Come vediamo siamo di fronte ad opere innovative e senza precedenti, che urlano e riflettono appieno lo spirito artistico contemporaneo. Il fulcro inventivo di un’artista come Messana è lasciare la più libera delle interpretazioni al suo pubblico, inducendolo a riflettere, a non essere statico e passivo. Per questo scopo, l’artista si serve di mezzi come la denuncia, lo stupore e l’insita destabilizzazione violenta, che affiora come immagine dalle sue opere, con il fine di scuotere le menti.

In quanto “figura” appartenente a questa società, Messana vuole esprimere il suo pensiero, la sua verità e il proprio gusto personale sulle vicende, sulle questioni che vorrebbe cambiare, facendo sentire in qualche modo la propria voce, attraverso quanto di più intimistico e spirituale ci sia per un’artista.”

 

Testo critico di Alessandra Mazziotta 

fonte:  D.R. Tedeschi, S. Pieralice, L.Carini, F. Peligra, G. Vulcano, A. Fanti, A. Mazziotta, A. Fantuzzi, R. Miniati, G. Faccenda, V. Tassinari, M. Beraldo, C. Strinati, E.M. Eleuteri, (a cura di), SWEET DEATH, Fatima Messana, 56° Biennale di Venezia catalogo della mostra, pp. 218,219,220,221; Editoriale Giorgio Mondadori, Roma, 2015